One-Push kortar ledtiderna

Sedan en tid tillbaka erbjuder Damstahl alla kunder med affärssystemet Monitor en lösning som heter One-Push. Den gör så att kunden kan lägga en order i sitt affärssystem med sina egna artikelnummer och sedan skicka den direkt till Damstahl.
– En av de stora fördelarna med One-Push är de snabba beskeden, säger Johan Sjöström, kvalitetsansvarig på Widal Industri AB i Getinge, ett av de företag som använder One-Push.

Bytte till One-Push

Widal Industri är tillsammans med systerföretaget Wigamek en komplett leverantör för

Jonas-Widal-One-Push

Jonas Sjöström

plåtbearbetning som bland annat legotillverkar komponenter till medicinsk industri.
– Vi tillverkar 90 procent i rostfritt, så vi köper in stora mängder i alla möjliga tjocklekar och kvaliteter, berättar Johan Sjöström.

Innan Widal Industri började använda One-Push la de ordrar på det traditionella viset, gick genom sitt eget affärssystem, skapade en order och skickade den till en av Damstahls säljare.
– Då kunde det dröja ett tag innan vi fick ett ordererkännande, säger Johan Sjöström.

 

Kortare ledtid och mindre lager

Nu gör de ordern i sitt affärssystem och skickar den till Damstahls One-Push och får svar inom 30 sekunder om varorna finns på lager samt en länk till e-shoppen där ordern ligger färdig för godkännande. Efter beställningen är gjord kommer ordererkännandet inom 30 sekunder.
– Den stora fördelen är just de snabba beskeden, menar Johan Sjöström. Det gör att vi kan planera vår produktion bättre och minimera antalet varor vi behöver ha på lager. Med One-Push kan även de som kör processen direkt veta när plåten kommer in. Sammantaget kortar det ner våra ledtider.
Att det ibland kunde halta något mellan inköp och ordererkännande var tidigare lite av en akilleshäl för Widal Industri.
– Förr, när vi skickade mejl till en specifik säljare, kunde det ju vara så att just den personen inte var på plats utan på resande fot. Idag behöver vi aldrig kolla upp hur det går, nu får vi besked direkt. Skulle det vara så att en artikel inte finns i lager blir vi dessutom direkt uppringda av en säljare som hjälper oss att lösa det.

 

Få inkörningsproblem

Widal Industri var en av de pilotkunder som testade One-Push innan Damstahl erbjöd lösningen till alla kunder med affärssystemet Monitor. Johan Sjöström upplevde att inkörningsproblemen var små.
– Det fanns givetvis lite barnsjukdomar, men de bestod till 99 procent av att våra och Damstahls artikelnummer inte var överens. Det löstes med några smärre justeringar och på det hela taget måste jag säga att allt gick ganska smärtfritt.

 

Har du affärssystemet Monitor och är intresserad av att skaffa One-Push? Hör av dig till din säljare så får du veta mer om hur du gör.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tjugo − 15 =