Rostfritt handlar lika mycket om kvalitet som pris

Efter att ha jobbat en tid på kundsidan är Jörgen Emilsson nu tillbaks på Damstahl som utesäljare i distriktet Södra Mälardalen. En av de erfarenheter från kundsidan han tar med sig in i sitt nya jobb är kvalitetens betydelse.
– Vår leverans slutar egentligen inte förrän materialet är igenom produktionen. Rätt pris på rostfritt är viktigt, men rätt kvalitet är minst lika viktigt.

Från svartstål till rostfritt

Jörgens väg in i branschen började redan på 80-talet när han fick jobb i en järnhandel. Därifrån gick resan vidare till stålgrossisten Åmans i Växjö, som sedermera blev Tibnor.
¬– Då var jag i den ”svarta branschen” som vi kallar det, det vill säga jag arbetade mest med det svarta handelsstålet. Men jag jobbade även en del med rostfritt, aluminium och koppar.
2010 började han på Damstahl och fokuserade på enbart rostfritt. För två år sedan sadlade han dock om och började arbeta på ett företag inom verkstadsindustrin.
– Jag var lagerkoordinator över restat material och hade även hand om den del inköp. Det var en lärorik upplevelse.

Kvalitet och leverans

Bland annat kunde han konstatera att även om han tidigare varit medveten om hur viktig leveranstiden är, blev han påmind om hur stor betydelse den faktiskt har. Och hur viktigt det är att ha koll på den.
– Även inköpssidan på ett företag behöver ha kontroll över den och försöka ha framförhållning. Som inköpare låg jag på leverantörerna för att säkerställa att allt flöt på som det skulle.
En annan erfarenhet var att det inte enbart är priset och leveranstiden som har betydelse, det är minst lika viktigt med rätt kvalitet.
– Det är inte förrän materialet har gått igenom produktionen som kunden är nöjd. Har det hållit hela vägen igenom och slutresultatet är som förväntat, då är det en lyckad leverans.

Personliga mötet viktigt

Sedan december 2017 är Jörgen tillbaks på Damstahl, nu som utesäljare i distriktet Södra Mälardalen. Ett arbete han verkligen trivs med.
– Vi har ju en bra webbhandel och mitt samarbete med våra innesäljare, som har en daglig kontakt med våra kunder, är viktigt. Men kundmötet ansikte mot ansikte har fortfarande stor betydelse.
Jörgen medger att det till viss del kan vara en generationsfråga, men inte enbart.
– Jag möter en hel del yngre personer också, och även de säger att de uppskattar den personliga kontakten. Mitt arbete bygger ju mycket på relationer.
Arbetet i det rostfria stålets tjänst fortsätter, och Jörgen tar med sig sina erfarenheter från industrin när han möter nya kunder.
– Samtidigt är det här en komplex bransch. Hur länge man än har jobbat blir man aldrig fullärd, vilket är väldigt stimulerande, för jag har förmånen att hela tiden lära mig nya saker. Samtidigt kommer mina erfarenheter från verkstadsindustrin väl till pass, framför allt när jag diskuterar stålkvaliteter med kunderna, avslutar Jörgen.

Jörgen Emilsson-Damstahls utesäljare Södra Mälardalen

 

Kontakta Jörgen så svänger han förbi på ett besök och pratar rostfritt med dig.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *