Rostfritt på båten

Sommartider är båttider och därmed också en bra tid för rostfritt. I den marina miljön, med påverkan av både vatten och salt, gäller det att som båtägare ha koll på sina material. Vi rekommenderar givetvis rostfritt på båten – så länge det är rätt rostfritt!

Hur är det med rostfritt på båten?

Inför sommaren brukar vi få en hel del frågor från båtägare som undrar vilket material de ska använda för pulpetrör och mantåg (vilket för den oinvigde alltså är olika typer av staket på en båt). Det vanligaste är att använda vanliga rostfria svetsade rör i syrafast stål som är mirrorpolished. Det skapar en spegelblank yta som delvis har ett dekorativt syfte men ytan ökar även det rostfria stålets motstånd mot korrosion. Det fungerar bra i marina miljöer eftersom den blanka ytan gör det svårt för föroreningar att fastna. Tekniken används även på badstegar för att ge dem en kromad finish.
Om du är på jakt efter syrafasta rör som är polerade hittar du dem här.

Rostfritt på båten-mantåg

Rostfritt gör det lättare

Ett mer välkänt fartyg har också dragit nytta av rostfritts fördelar på senare tid, nämligen Regalskeppet Vasa. Skeppet byggdes ursprungligen med järnnitar, som av naturliga skäl rostade bort under tiden hon låg på sjöbottnen.
När Vasa skulle bärgas 1961 slog man in nya järnbultar där nitarna suttit. Totalt ersatte man över 5 000 nitar. Men efterhand som åren gick har de nya bultarnas järn rostat, vilket inte bara försvagat dem utan även orsakat kemiska reaktioner som riskerar att minska träets styrka.

Regalskeppet Vasa

Minskade åtta ton

Därför startade Vasamuseet tillsammans med Sandvik ett projekt där de specialkonstruerade en ny typ av bult, tillverkad i höglegerat rostfritt stål med mycket hög hållfasthet. Materialet, som heter SAF2707, används normalt inom den mycket krävande olje- och gasindustrin. I och med den höga hållfastheten i materialet kunde bultarna dessutom göras lättare. Det rostfria stålet innebär även att risken för kemiska reaktioner i träet blir minimal.
Efter sju år har nu 4 000 av de gamla bultarna ersatts av nya, vilket bland annat lett till att Vasa numera väger hela åtta ton mindre. Samtidigt som livslängden ökat dramatiskt, nästa bultbyte lär inte ske förrän om 150 år.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

15 − 1 =