I slutet av juni tillträdde Patrik Leijon tjänsten som Country Manager (COO) på Damstahl Sverige. Han är dock ingen nykomling, efter snart elva år som säljare och försäljningschef kan han företaget utan och innan. Dessutom har han totalt cirka 14 år i branschen. Damstahl-gruppens nordiska chef Michael Lund tar över som VD även för Damstahl Sverige, men det blir Patrik som hanterar alla kommersiella aktiviteter inklusive logistiken.
Som ny COO, hur ser du på utvecklingen av branschen och marknaden? Vilka är de stora utmaningarna?
– Det är onekligen en spännande tid. Världsekonomin darrar och någon form av påverkan kommer det nog att bli även på vår marknad. Men på kort och medellång sikt ser jag ingen inverkan på vårt flöde. Möjligtvis är orderböckerna något kortare hos våra kunder, men det är långt ifrån någon kris, mer en svag inbromsning. EU:s importtullar på stål från Asien har påverkat priserna och nu är även en utredning om varmvalsad plåt på gång, vilket kan komma att leda till någon form av begränsning. Den kan påverka värdekedjan i stort, men vi är väldigt vällagrade så det är ingen som berör oss i nuläget. Tvärtom, de stora aktörerna går bra och vi kan se en uppgång i tillverkningen av rostfria produkter som på olika sätt ingår i miljöförbättrande åtgärder, där ökar investeringarna kraftigt.
Nickelpriset verkar vara på väg upp, hur ser du på det?
– Det spekuleras mycket kring vart nickelpriset ska ta vägen, just nu är det kraftigt på väg upp. Det är en börshandlad vara, så var det landar är i det närmaste omöjligt att säga. Men priset är åtminstone inte på väg neråt i närtid, sedan får vi se hur högt det når. Att Indonesien nyligen införde exportbegränsningar för sin nickelproduktion bidrar också till att priset sticker iväg.
Hur tänker du dig Damstahl framöver, har du planer på förändringar?
– Vårt fokus är fortfarande handel i rostfritt stål och att varje dag hjälpa våra kunder på bästa sätt. Vårt nya lager är i full gång vilket gör att vi kunnat korta ledtider ytterligare. Det är ett styrkebesked, vi var störst i Sverige redan innan och nu har vi fördubblat den kapaciteten. Vår strategi ligger fast, vi planerar inga operativa förändringar. Allting rullar på väldigt väl, även om det alltid finns detaljer att slipa på ytterligare. Jag känner stor tillförsikt, det är ett mycket bra och kompetent gäng som jobbar här.
Några nya satsningar?
– Vi arbetar vidare med en kraftig satsning på det digitala, både på koncernnivå och här i Sverige. Jag ser mycket positivt på det, aktiviteten i de digitala kanalerna ökar och vi ska vara med där. Vi har en koncerngemensam grupp som jobbar med den digitala utvecklingen och det ligger spännande planer framöver. Vi fortsätter också vår satsning på en hög marknadsnärvaro och ser just nu över om vi behöver anställa fler säljare och var i landet de i så fall ska placeras.
Du får en ny roll på Damstahl nu, hur känns det?
– För mig personligen är det en spännande utveckling. Jag har varit på Damstahl i elva år och löpande utbildat mig under tiden, bland annat har jag en MBA från Henley Business School. Damstahl har satsat på mig genom åren och jag är väldigt stolt över att få den här möjligheten. Men jag är ju fortfarande samma Patrik, det här är ingen one-man-show, vi jobbar alla tillsammans.
Vad gör du när du inte jobbar?
– Jag har fru och två barn, 5 och 8 år. Sonen spelar fotboll och dottern rider så det är fullt upp med aktiviteter. Själv är jag lite av en träningsfreak, främst cross-fit. Vi har faktiskt infört det på Damstahl också, en gång i veckan tränar vi cross-fit tillsammans. Att röra på sig är viktigt för både hälsa och välmående så det är bra att vi kan erbjuda det på arbetsplatsen.