Ett tåg i rostfritt blev räddningen

Pioneer Zefyr, ett tåg helt i rostfritt, utvecklades av Budd Company i Chicago på i 30-talet. Genom att sänka vikten och förse det med en ny förbränningsmotor slog det nya tåget de gamla ångloken med råge. Tiden det tog att resa mellan Denver och Chicago gick från 25 till 13 timmar och tågets premiärtur lanserades med sloganen ”From Dusk to Dawn”. 

Lättare vagnar med rostfritt tåg 

Från mitten av 20-talet hade resor med bil ökat och sakta men säkert fått den ångdrivna tågtrafiken att minska. Det skapade ett behov hos tågbolagen att utveckla snabbare och mer effektiva resmöjligheter för att kunna konkurrera. 

En person som stod inför denna utmaning var Ralph Budd, verkställande direktör vid Chicago-Burlington and Quincy Railroad. Han var på jakt efter ett snabbare tåg som kunde ersätta dåtidens konventionella tunga, ångdrivna tåg. Samtidigt ville han minska driftskostnaderna, locka fler kunder och öka lönsamheten. Projektet byggde på två delar; att utveckla lättare tågvagnar och en förbränningsmotor som kunde möjliggöra ett höghastighetståg. 

Det rostfria tåget som gick mellan Denver och Chicago.

Bygga i rostfritt gav många fördelar 

1932 träffade Ralph Budd en av pionjärerna inom tillverkning av stål för bilar, Edward G. Budd, grundare och vd på Budd Company och blev mycket intresserad av vad företaget sysslade med. Edward Budd demonstrerade nämligen sitt nya Budd-Michelin-lok som var byggt helt i rostfritt stål.  

Att bygga i rostfritt hade många fördelar jämfört med trä och härdat stål. Det var ett lättare och starkare material, och den naturliga silverfärgen i kombination med motståndet mot rost innebar att det inte behövde målas för att motstå väder och vind. I och med att loket var lättare skulle det även kunna ta mer last för samma kostnad. 

Utvecklade ny metod för punktsvetsning 

I utvecklingsarbetet drog Budd Company nytta av tekniken för att forma stål som de tidigare uppfunnit. Dessutom hade de redan lyckats lösa det största problemet med att bygga lok i rostfritt stål, nämligen att hitta en svetsteknik som inte minskade stålets styrka och korrosionsmotstånd. Deras patenterade metod, kallad Shotwelding, innebar att de automatiskt kunde kontrollera timingen på varje enskild svetsad punkt.  

I punktsvetsning pressas de två material som ska förenas ihop och sedan leder man en hög ström genom fogen vilket får de två delarna att smälta samman. Men om svetspunkten hettas upp under för lång tid kommer hettan att sprida sig ut från fogen vilket försvagar stålet och kraftigt minskar dess korrosionsmotstånd. Genom den nya metoden kunde Budd Company automatiskt och med hög precision kontrollera svetstiden och därmed säkerställa att värmen inte hann sprida sig. 

Två timmar snabbare än tidtabellen 

I maj 1934 var det dags för premiärturen med tåget som döpts till Pioneer Zefyr. Turen gick mellan stationerna i Denver och Chicago, en sträcka på drygt 160 mil. Tågets snitthastighet, tack vare den nyutvecklade dieselmotorn och den lägre vikten, blev i snitt 124 km/h med en topphastighet på 181 km/h. Det överträffade förväntningarna med råge, vilket innebar att tåget anlände till Chicago Union Station hela 1 timme och 55 minuter före tidtabellen. Resan tog drygt 13 timmar, vilket kan jämföras med de 25 timmar det tidigare tagit att göra resan med tåg. 

Vill du se fler rostfria farkoster? Kolla in bilen DeLorean eller om du föredrar att cykla – kanske en rostfri cykel kan vara något?