Stål, aluminium, kolfiber eller titan. Idag finns cyklar tillverkade av en rad olika material. Men ingen blir väl direkt förvånad över att vi på Damstahl föredrar en cykel tillverkad av rostfritt stål! Det hör kanske inte till standardutbudet, men tittar vi närmare på materialvalen är det verkligen ingen dum idé.
Nuförtiden finns specialtillverkade rostfria rör för just cyklar som till exempel Reynolds 953 och Columbus XCR. Dessa höghållfasta stålsorter möjliggör superlätta rör med en godstjocklek på ner till 0,4 mm.
Men det kostar! En bra bit över 30 000 kr får du betala idag för en specialtillverkad, exklusiv cykel i rostfritt. Cyklar i rostfritt tillverkas ”custom made” dvs skräddarsytt. Ramen anpassas till varje förares längd, vikt och önskemål. Men det är ungefär samma pris som du får betala för en asiatisk lättviktare i kolfiber. Men då ska vi komma ihåg att den är massproducerad!
Många fördelar med rostfritt
Så hur står sig då rostfritt stål i förhållande till de lite mer vanliga cykelmaterialen? De flesta cyklar tillverkas i metallegeringar av stål och aluminium vilket gör dem tunga i förhållande till rostfritt stål. Cykelramar tillverkade enbart av aluminium, som är ett annat alternativ, kräver mer underhåll än vårt favoritmaterial även om ramvikten blir ungefär densamma. Slutligen finns också titan, men det är inte lika stabilt. Eftersom rostfritt stål är dubbelt så starkt som titan, kan rören göras tunnare vilket resulterar i en lättare ramvikt.
Även bilar går bra att bygga i rostfritt. Läs vår artikel om kultklassikern DeLorean!