Rostfria rör går att använda till många olika saker. Och nu har vi fått en spännande fråga från en person som använder dem till sina rallybilar!
”Jag är TiG-svetsare och motorsportsintresserad och har tidigare provat bygga grenrör för turbobruk med varierande resultat. Nu ska jag bygga ett till min Lancia Delta Integrale och vill hålla ner volymen, vilket innebär att materialet kommer utsättas för högre påfrestningar främst i höga temperaturer. En lång hållbarhet är också viktigt. På nätet rekommenderas 316L på grund av tillgängligheten, men det verkar som att experterna använder 321 eller 321H. Inconel används på riktiga tävlingsbilar, något som min plånbok motsätter sig…
Jag använder främst 42,4 och 48 mm, men även 45 mm skulle fungera. Vad är viktigt att tänka på och vad finns tillgängligt?”
Svar:
Experterna har rätt! 321, eller EN 1.4541 som det heter enligt EN-norm, är bättre i höga temperaturer än 316L (EN 1.4404). EN 1.4404 är i och för sig syrafast vilket EN 1.4541 inte är. Om man önskar motsvarande egenskaper som i EN 1.4541 men i en syrafast variant är stålsorten EN 1.4571 ett utmärkt val. I detta sammanhang har du dock ingen fördel av att välja syrafast. Vårt tips är därför att hålla kvar vid EN 1.4541, som är både mer prisvärt och lättillgängligt.
Skalningstemperaturen för alla dessa stålsorter är +850 grader Celsius. De titanstabiliserade stålsorterna EN 1.4541 och EN 1.4571 behåller sin struktur bättre än EN 1.4404 i högre temperatur. Jag vet tyvärr inte hur varmt grenröret på en rallybil kan bli, där har du nog bättre koll!
Inconel är en nickel-legering, och som du skriver är den väldigt dyr och används till exempel i proffsiga racingbilar. Tillgängligheten är också en faktor. Du behöver bara en meter för att tillverka ett grenrör, men frågan är om det går att köpa så lite?