Damstahl tar ett stort kliv inom digitalisering

Efter 30 år i trogen tjänst har vårt gamla affärssystem gått pension och vi har börjat arbeta med vårt nya system – Microsoft Dynamics 365. Det innebär att Damstahl i Norden har
en ny gemensam plattform och är redo för fortsatt digital utveckling och tillväxt.

– Implementeringen av affärssystemet har inte gått helt smärtfritt. Det blev både dyrare och tog längre tid än beräknat, men det var nödvändigt för våra framtida satsningar. Nu står vi med ett helt nytt system och är redo för en spännande förändringsresa mot större kundnytta, berättar Martin Hed, Digital affärsutvecklare.

Redan 2.000 nya artiklar på lager och mer att vänta

Närmare 2000 nya artiklar har tillkommit det senaste kvartalet. Det är en ökning inom alla produktgrupper, men primärt inom rör och fittings.
Sortimentsutvecklingen har särskilt fokus på att möta läkemedels- och livsmedelsindustrins behov. Mer är att vänta. Under 2021 kommer även vårt tyska dotterbolag att ha samma affärssystem, vilket då öppnar den digitala dörren till en ny värld av rostfritt. Alla de varor som ligger på koncernens lager i Ruhr-området blir då även tillgängliga i webshopen för de Nordiska länderna. 

Kunderna kan se fram emot korta leveranstider och ett enormt utbud av olika dimensioner och kvaliteter

– På Damstahl i Sverige tar vi redan en betydande del av alla våra orderlinjer digitalt. Snart adderas hela det tyska utbudet som då kan läggas i samma kundkorg. Det ger en bredd och ett djup inom rostfritt som är svårslaget, menar Martin Hed.

Den digitala utvecklingen fortsätter

Slize Digital är ett innovativt företag inom digitalisering, med Damstahl som delägare. Ett team på 10 personer arbetar för att utveckla nästa version av e-handelslösning.

– Vi är i ett spännande skede. När vi öppnar vår nya webshop under nästa år, blir vi den mest kundvänliga grossisten på marknaden, avslutar Martin Hed.